شبهای شهریور

دبیرخانه هشتمین دوره جشنواره شاعران جوان ایران

شبهای شهریور

دبیرخانه هشتمین دوره جشنواره شاعران جوان ایران

مهلت ارسال اثر تا ۲۰ آبان ماه تمدید شد

مهلت ارسال اثر تا ۲۰ آبان ماه 

 

 تمدید شد 

برای هشتمین بار

عملکرد شاعران جوان ارزیابی می شود 

جشنواره شعر شب های شهریور جایی برای ارزیابی کارنامه سالانه شاعران جوان است. عبدالجبار کاکایی با بیان این نکته درباره این جشنواره تاکید کرد که فرصت ارسال آثار به دبیرخانه افزایش یافته است.  

 

 

به گزارش دبیرخانه جشنواره شعر شبهای شهریور «عبدالجبار کاکایی»؛ دبیر جشنواره شعر شبهای شهریور در نشست خبری این جشنواره که امروز 13 آبان و در جمع خبرنگاران برگزار شد، درباره جزییات این جشنواره و چگونگی اجرای آن سخن گفت.

کاکایی جشنواره شعر شبهای شهریور را راهی برای ارزیابی کارنامه سالانه شعر جوان عنوان کرد. که در آن می توان یک سال تلاش و خلق آثار جوانان را مورد قضاوت و بررسی قرار داد.

او گفت: «ما از شاعران با نگاه های مختلف دعوت می کنیم تا بیایند و در این جشنواره شرکت کنند. جذابیت این جشنواره هم مربوط به چند نکته است.»

کاکایی موضوع آزاد جشنواره را یکی از جذابیت های این جشنواره عنوان کرد. که بر اساس این تصمیم شورای سیاستگذاری علاقمندان می توانند به طور دلخواه موضوع را خودشان انتخاب کنند.

دبیرجشنوار همچنین رفتار صادقانه ای را که این جشنواره با جوانان داشته است نکته دیگری دانست که باعث جذابیت جشنواره میان شاعران جوان شده است.

کاکایی همچنین وضعیت روشن مالی جشنواره شعر شبهای شهریور را از دیگر مسائلی عنوان کرد که به موجب آن جامعه ادبیاتی و شاعران جوان به جشنواره اعتماد کرده اند.

به گفته او اکنون از کل 30 میلیون تومان اعتباری که برای برگزاری جشنواره درنظر گرفته شده است حدود دو سوم اعتبار به عنوان جایزه به برگزیدگان تعلق می گیرد و به هیات داوری پرداخت می شود. نیمی از یک سوم اعتبار باقی مانده به چاپ کتاب و مابقی هم به دبیرخانه و کارهای اجرایی اختصاص داده می شود.

کاکایی در سخنانش تاکید کرد: «من شخصا با پرداخت جایزه های کلان مخالف هستم اما از آنجا که این جشنواره را شهرداری برگزار می کند و بحث حقوق شهروندی مطرح است دادن جایزه های کلان در این جشنواره ایرادی ندارد.»

در نتیجه بررسی آثار 20 نفر به عنوان برگزیده معرفی می شوند. و به هر یک از آنها 500 هزار تومان وجه نقد و یک تندیس اهدا خواهد شد.

این شاعر نامدار ایرانی ویژگی شاعر جوان دهه 80 را نیازمندی به داشتن مخاطب جمعی عنوان کرد.

او تصریح کرد: «در شعر جوان دهه 80 شاعر نیاز به مخاطب جمعی دارد یعنی نیاز به گفت و گو با محیط. مدتی شاعران ما برای خواندن شعرشان به دنبال شاعر بودند. آمار کتابهای چاپ شده و مجالس شعرخوانی هم گواه این امر بود اما امروز دیگر این نیاز تغییر کرده است.

او علت این امر را در بروز ژانری بنام شعرترانه دانست که در انجمن ها و محافل ادبی به آن پرداخته می شود چرا که زبان گفت و گو با مخاطب جمعی در این نوع از شعر واضح تر است. اما به عقیده این صاحبنظر باید دلیل بروز این امر به طور علمی واکاوی شود.

کاکایی افزود: «فراخوان را اعلام کرده ایم و علاقمندان می توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.»

او برگزار نشدن جشنواره شب های شهریور در آذر ماه را چنین بررسی کرد: «برگزاری نشدن این جشنواره در شهریور ماه شاید از این نگاه مثبت باشد که این نام را به یک نام ویژه تبدیل کرده است و دیگر تنها مربوط به یک مقطع زمانی نیست. اما ما تلاش می کنیم که جشنواره در ماه شهریور در زمان خود برگزار شود.»

به گفته دبیر جشنواره علت تاخیر چند ماهه برگزاری این مسابقه ادبی تغییر مدیریت در سازمان فرهنگی هنری بود که باعث جابجایی زمان برگزاری جشنواره نیز شد. اکنون این مشکل رفع و مراتب برگزاری جشنواره فراهم شده است.

کاکایی یکی از ایراد های فراخوان را چاپ فراخوان در اندازه های کوچک عنوان کرد و افزود: «فراخوان در ابعاد کوچک منتشر شده که این از هم از اشکالات رسانه ای است.»

او تصریح کرد: «تا کنون یک هزار قطعه شعر از 300 شاعر به دبیر خانه رسیده است. اما به نظر من این تعداد هنوز کم است و ما مانند گذشته منتظر تکرار 12 هزار قطعه شعر هستیم. برای رسیدن به اینجا هم زمان فراخوان را افزایش داده ایم. قبلا قرار بود که زمان ارسال آثار تا 17 آبال باشد اما این زمان را افزایش داده ایم و زمان پایان فراخوان تا 20 آبان مشخص شده است. از اول آذر ماه نیز داوری نهایی را آغاز می کنیم و در پس از آن هم کتاب جشنواره چاپ می شود.»

کاکایی تاکید کرد: «علاقمندان می توانند آثار خود را به کانون های فرهنگسراها تحویل بدهند. ما ارتباط هایی با این کانون ها داریم که می توانیم آثار را از آنها دریافت کنیم. از این طریق آثار زودتر هم به دست ما می رسد.»

این شاعر تصریح کرد: «برای کار داوری 11 داور به قضاوت کارهای می پردازند که از این میان 5 داور در مرحله مقدماتی و 6 داور در مرحله نهایی آثار را بررسی می کنند.»

او افزود: «طبق معمول 4 نفر در بخش جنبی جشنواره که با موضوع نیایش برگزار می شود برگزیده خواهند شد. البته باید بگویم ما برای این بخش سهمیه مشخص نکرده ایم. اگر شرکت کنندگان حد نصاب نمره شتان بالا باشد ممکن است تعداد بیشتری هم در این بخش برگزیده شوند اما گر حد نصاب کم باشد حتی ممکن است برگزیدگان از این 4 نفر هم کمتر شود. 16 نفر دیگر هم در بخش های دیگر برگزیده می شوند.» 

 

 

بام ادبیات کوتاه است

«اهورا ایمان»، نماینده شورای سیاست گذاری در این نشست خبری هم گفت: «لازم است درباره تغییراتی که در زمان برگزاری جشنواره به وجود آمد توضیحات بیشتری بدهم. تغییرات مدیریتی که در کشور اتفاق می افتد اول از همه دامان ادبیات، شعر، داستان، ترانه و ... را می گیرد. انگار بامی کوتاه تر از بام ادبیات نیست.»

ایمان تاکید کرد: «باید به یک ثباتی برسیم که با آمدن و رفتن دوستی این حرکت چرخشی تغییر زمان در برگزاری جشنواره به وجود نیاید.»

ایمان تاکید کرد: «ادبیات یکی از مظلوم ترین مولفه های فرهنگی کشورمان است. از سال 80 ما تقریبا این انتظار را در مردم به وجود آوردیم که همه منتظر هستند این جشنواره برگزار شود.»

او راهکار رفع این مشکل را تاسیس دبیرخانه دائمی برای جشنواره عنوان کرد و افزود: «برای این جشنواره باید یک دبیرخانه دائمی داشته باشیم تا هر سال از مرداد تازه به فکر تاسیس دبیرخانه نیفتیم و به نظر من در این سیستم عریض و طویل فرهنگی خواست تاسیس یک دبیرخانه دائمی برای این جشنواره خواست زیادی نیست.»

او همچنین افزود: «جشنواره شعر شبهای شهریور در این عرصه همواره پیشرو بوده است و این پیشقراولی باعث شده جشنواره در جریانات شعری کشور تاثیرگذار شود. من کتاب سال 80 را دارم دیدم برگزیدگان جشنواره سال 80 کسانی هستند که در جریانات شعری ایران تاثیرگذار بوده اند.»

او همچنین درباره ترانه هایی که به جشنواره شعر شب های شهریور ارسال می شود سخن گفت: «معمولا ترانه هایی که به جشنواره ارسال می شود ترانه هایی است که ترانه سرایان آماتور به دبیرخانه ارایه می دهند و اصولا حرفه ای ها در جشنواره شرکت نمی کنند از این رو اگر جشنواره ای برای ترانه هم داشته باشیم این کاستی رفع می شود. پیشنهاد تاسیس این جشنواره هم داده شده و در همین جا نوید آن را می دهیم. به محض اجرایی شدن آن خبرها را هم اعلام می کنیم.»

ایمان عنوان این جشنواره را یکی از دلایلی دانست که باعث می شود ترانه سرایان حرفه ای کارهای خود را به جشنواره ارایه نکنند. چرا که از نام جشنواره چنین بر می آید که در آن شعرها مورد بررسی و داوری قرار می گیرند و نه ترانه ها.

پرسش و پاسخ

کاکایی در پاسخ به پرسشی مربوط به چگونگی انتخاب بخش ویژه جشنواره گفت: «اتفاقا سیاستگذاری انتخاب بخش ویژه موضوع مهمی است. عموما موضوع این بخش بر اساس پیشنهاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری و متولیان انتخاب می شد و ما هم می پذیرفتیم. البته معیارهای علمیمان را هم لحاظ می کردیم. اما امسال این بخش فقط بر اساس پیشنهاد شورای سیاست گذاری انتخاب شد.»

او همچنین درباره شورای داوری این جشنواره و چگونگی انتخاب اعضای آن برای جلوگیری از اعتراض شرکت کنندگان در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: «ما سعی کردیم از داورانی دعوت کنیم که در مجموع داوران با نگاه های مختلفی به داوری کارها بنشینند. وقتی شاعری بیاید و بگوید من نماینده یک جریان رسمی شعر در کشور هستم که کنار گذاشته شده است اگر نماینده اش را در شورای داوری ببیند این تب فروکش می کند. ولی در کل اعتراض همیشه هست. و اگر ما صد نفر داشته باشیم فقط همان یک نفر اول راضی است و بقیه ناراضی هستند.»

او درباره دلیل ناکام ماندن ترانه در جشنواره شعر شب های شهریور گفت: «متاسفانه کتتر شاهد آن بودیم که این کارها به مرحله نهایی برسند. چون اصولا کارهای پخته ای نیستند و به ظرفیت لازم نرسیده اند. اما امیدواریم در این دوره هم شاهد حضور نمایندگان از این ژانر باشیم.»

یکی از خبرنگاران پیشنهاد کرد که آیا شما در نظر دارید یکی از جوایزتان را انتشار کتاب برگزیدگان قرار دهید؟

دبیر هشتمین دوره از جشنواره شعر شبهای شهریور در پاسخ به این پیشنهاد گفت: «انتشار کتاب جشنواره برای ما حدود 5 تا 4 میلیون تومان هزینه دارد. با توجه به اعتباری که ما برای این جشنواره در اختیار داریم در آخر کار هزینه هایمان با اعتبارمان در یک سطح است. اگر قرار باشد چنین برنامه ای اجرا شود باید نهادهای دیگر از این جریان حمایت کنند؛ سازمان هایی که متولی موضوع جوانان هستند مانند سازمان جوانان.

کاکایی همچنین افزود: «البته در مواردی هم پیش می آید که سازمان ها از ما می خواهند برگزیدگان جشنواره را معرفی کنیم و ما هم این کار را می کنیم اما برنامه مدونی که از این 20 نفر به طور رسمی حمایت شود وجود ندارد.»

دبیر هشتمین دوره از جشنواره شعر شبهای شهریور درباره زمان برگزاری مراسم اختتامیه گفت: «این مراسم 14 آذر در فرهنگسرای بهمن، تالار شهید آوینی برگزار می شود. زمان برگزاری مراسم طبق روال معمول در فصل زمستان ساعت 16 خواهد بود. جزییات را هم پس از قطعی شدن اعلام می کنیم.»

نظرات 3 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 18 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 04:32 ب.ظ

ما چگونه از طریق ایمیل ارسال آثار کنیم
لطف کنید پاسخ دهید

با سلام
- امکان ارسال اثر به نشانی الکترونیکی
E_mail: shabhayeshahrivar@gmail.com
وجود دارد
- شرایط:
۱- شعر های ارسالی حتما به صورت فایل ضمیمه نامه، با فرمت Microsoft Office Word 2003 و در صورت امکان با فونت zar ارسال شود.
2- در هر یک از فایل های ارسالی میباید مشخصات کامل شاعر ( مشخصات شناسنامه ای / نشانی محل سکونت / شماره تماس ثبت و همراه شاعر) درج شده باشد.
3 - شرکت کنندگان میباید برای هر شعر ارسالی نوع قالب ( کلاسیک / نو) و موضوع ( آزاد / ویژه: نیایش ) را مشخص کنند.
4 - دبیرخانه شبهای شهریور در پاسخ به آثار دریافت شده به نشانی الکترونیکی شما نامه ای الکترونیکی با عنوان "آثار ارسالی دریافت شد" میفرستد لذا تا هنگامی که این نامه الکترونیکی را دریافت نکرده اید آثار شما در دبیرخانه جشنواره ی شعر شبهای شهریور نیز دریافت نشده است.

مائده پنج‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 08:37 ب.ظ http://www.namazoehsas.blogfa.com

سلام
من الان شدیدا نگرانم
من با شما تماس گفتم اما نگفتین که باید با فرمت چی باشه؟
مائده فرخی از تهران هستم می خوام ببینم که ایمیل من رو دریافت کرده اید؟
لطفا منو باخبر کنید.

ناظم قایم مقامی جمعه 1 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 07:52 ب.ظ

تلاشتان در راستای بالا بردن سطح شعر شاعران جوان قابل ستایش است.خسته نباشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد